IFR을 하기 위하여는 Pilot 으로 PIC 가 될 수 있는 자격이 되어야 하지만, 동시에 비행기체도 IFR 을 할 수 있는 요구조건이 있다.
아래를 보게 되면 GRABCARD 는 IFR 을 위한 추가요구 사항이다. 그리고 ATOMATOFLAMES 의 경우 비행기가 날기 위하여 기본으로 필요한 조건이다.
1. Required Equipment (14 CFR 91.205)
1) For day (GRABCARD + ATOMATOFLAMES)
- Generator or Alternator
- Radios (two-way comm. and Nav)
- Altimeter (Sensitive, 20 increments, and Kollsman window, non-standard pressure adjustment)
- Ball (skid-slip indicator - Inclinometer)
- Clock (must be installed and sweeping second hand, count second)
- Attitude indicator
- Rate of turn indicator
- Directional gyro
- DME for above FL240, and VOR is main navigation (91.205 (e))
ATOMATOFLAMES
- Airspeed indicator
- Altimeter
- Magnetic direction indicator
- Tachometer
- Oil pressure gauge for each engine (pressurized system)
- Temperature gauge for each engine (liquid-cooled)
- Oil temperature gauge for each engine (air-cooled)
- Manifold pressure gauge
- Fuel gauge
- Landing gear position indicator (retractable)
- Emergency locator transmitter (91.207)
- Safety belt (for each occupant 2 years of age or older) and shoulder harness (for each front seat)
2) For night
FLAPS
- Fuse
- Electric Landing light (for hire)
- Radio
- Position light
- Nav. light
2. Inoperative instruments and equipment (14 CFR 91.213)
비행을 나가기 위해 필수적으로 요구되는 것들이 있다고 하지만, 비행기에 설치된 그리고 기재된 무엇하나라도 정상적인 작동을 하지 못한다면 그 비행기는 현재 Airworthiness 하지 못하다고 보게 된다. 그런 경우 우리는 비행기의 감항성을 증명하기 위하여 (감항성이 증명되지 못한 비행기는 날 수 없다) 아래의 절차를 따르게 된다.
간단히 설명하게 되면 비행기에 Coffee port 가 있는데 작동을 하지 않는다. 이때 우리는 이 커피포트가 크게 중요하지 않다는 것을 확인하고, 기록하며 (다음 정비시 수리하기 위함이 큼), 파일럿의 의사결정에 따라 커피포트가 작동하지 않는 상태로 비행여부를 결정하게 된다.
1) "5-3-1 rule"
a. '5' Is it required?
- VFR day-type certificate
- Aircraft equipment list (PIM)
- 91.205 (위에 작성됨)
- Part 91: any other rule of 14 CFR part 91 for the specific kind of flight operation being conducted
- AD's
b. '3' Actions
- Deactivate or Remove
- Placard
- Log in the maintenance record
c. '1' Is it safe?
- Pilot's decision
3. Position Report items (AIM 5-3-2)
IFR 을 하기 위한 기본 조건은, Filed flight plan and ATC clearance 이다. 이렇게 되면 ATC 의 radar contact 을 받게 되고 항상 관제사의 관제건 아래 놓여지게 된다. 그러나 그러지 못한 경우도 생기게 된다. 이렇게 항공관제사에게 내 위치가 보이지 않게 되는 경우 내가 직접 내 위치를 안내해 줄 수 있다. 그리고 다음 예상 목적지와 시간을 알려주며 다음 위치도 예상할 수 있게 된다.
IR 에서 먼저 배우는 파장으로 인하여 X-band, S-band radar 등의 특성상 내 위치가 확인되지 않으나, Two way comm' 은 가능한 경우가 더 많기 때문에 이것이 가능하다.
When not in radar contact with ATC, we must make a position report to ATC at all compulsory reporting points or any other fix ATC tells you to report
IPTATEN (보고해야할 사항)
- Identification
- Position
- Time
- Altitude/ FL
- Type of flight plan (Nor for ARTCC but for FSS)
- ETA and next reporting point
- (Name of) Next succeeding report point along the route
- Remark
When we have to report (*when not in radar contact, FAME-P and CHEW-F)
(보고해야할 때)
- Speed (5% or 10 kts/ TAS)
- Missed
- Altitude
- Reaching clearance limit
- Reporting point compulsory *
- Time change ETA +- 3 min *
- Climb/ Descend rate 500 FPM
- Rally holding
- Outer marker FAF *
- Weather unforecast *
- Nav/aid failure
- Safety information
US terminal procedure publications
- IAP
- DP
- STAR
- Charted VFP
- Airport dia
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